torsdag 26 november 2009

Nu är det jul här i vårt hus

Igår tog vi fram julljusstakarna här hemma..känner faktiskt ingen julkänsla alls men hoppades att den skulle infinna sig nu när stakarna glimmar i fönstren och det faktiskt är första advent på söndag..men nej..julkänslan har ännu inte kommit till mig än. I hopp om att den kommer snart har jag planerat in både lussebullsbak och pepparkaksbak till helgen..eventuellt en julmarknad också. Men jag tror jag vet vad det är som fattas, snö! Jag önskar att snön låg i drivor utanför fönstren och riktigt knarrar under fötterna när man går ut. Istället möts man av lera och grått regnslask när man sticker ut näsan. Vore jag äldre skulle jag antagligen svänga mig med uttryck som "På min tid då var det riktiga vintrar med snö i drivor varje år". Men jag kommer faktiskt inte ihåg senaste vintern man inte klagade på att det inte var "riktig" vinter. Dessutom är jag osäker på om "min tid" redan varit eller om jag kanske just nu befinner mig i den.
Med eller utan snö så står iallafall julen för dörren och jag har gett mig tusan på att i år ska jag njuta av julen länge och väl. Varje tradition skall följas och i januari ska jag vara så mättad av ljuständande, glöggdrickande och släktträffar att jag gärna packar ned mina ljusstakar igen för att låta dom vila till nästa år.

Jakten på julkänslan fortsätter och jag ska gå och damma av cdskivan med julmusik! Puss!

1 kommentar:

  1. Men snälla Sofia, det är ju inte ens December än. Julkänslan kommer ju sen! =) Och du..förra vintern var ju supermysig med massor med snö och så var det tokkallt!! =)
    Julen kommer du nog hinna tröttna på. Så snart snön ligger vit, man stressar över klapparna, knäcken kokar över och julmatsmagen står i fyra hörn..=) PUSS!

    SvaraRadera