torsdag 7 januari 2010

den nyfrälste eldmästarn

Daniel har haft en lång och skön julledighet men idag var det dags för vardagen igen. Han åkte tidigt iväg mot Borlänge och jag och Ester låg själva kvar i sängen. Kändes som ett jobbigt uppvaknande efter att haft han hemma så länge men jag ska inte klaga, det var ju jag som fick ligga kvar och snusa på Ester och han som åkte iväg.

Under jul har vi även börjat elda nere i pannan för att få värme i huset och eftersom Daniel var borta hela dagen idag föll det på mig att sköta eldandet. Daniel var orolig och gick noggrant igenom varenda spak på pannan igår kväll. Han hade också noggrant lagt fram allt jag behövde plus gjort iordning ett bord och en barnstol med papper och kritor åt Ester i pannrummet. När det väl var dags för mig att starta den där brasan gick det alldelles utmärkt. Jag kom ihåg alla spakar och Ester satt lugnt och ritade medan brasan tog form. Det var faktiskt inte alls svårt och jag tror Daniel underskattade min förmåga grovt. Jag hatar verkligen att frysa och har det helst runt 25gradigt inne så nu när jag lärt mig pannan tror jag att jag är nya eldmästarn i huset.
Känns bra att veta att vi kan få värme i huset iaf nu när det varit så otroligt kallt ute. Runt 30grader kallt är lite väl saltat för min smak och det börjar ta slut på inneaktivitet här i huset. Vi dansar, bakar, ritar, badar, myser, läser och gör kojor omvartannat här hemma men nu längtar vi ut. Ester älskar att åka i sin nya pulka så jag hoppas det blir lite varmare snart så vi kan ta oss en ordentlig tur. Tog mig en sparktur till affären nu på kvällskvisten. Det var rätt uppfriskande men någon längre tur var det inte fråga om, då hade näsan ramlat av pågrund av kyla tror jag!

nej undra om det inte behöver läggas i lite mer ved i pannan nu?! Sköt om er.Puss

2 kommentarer:

  1. Tänk om jag vetat att du har såna dolda talanger. Det skulle ha sparat mig många språng ner i källaren! /hälsn. pappa

    SvaraRadera
  2. Jag provar att kommentera! :) 25 grader inne är heeelt lagom håller jag med om! Alla gnäller att vi har det så varmt hemma, själv går jag runt med sockor även fast vi har golvvärme ;) Jag har hört att det ska bli varmare efter helgen... Skönt! Orkar inte med att näsan fryser ihop varje gång man går ut längre. Vi ses ikväll! Kram Emelie

    SvaraRadera