fredag 18 december 2009

Vi bakar oss varma i kylan!

Idag är det kallt, så otroligt kallt! Har bara stuckit näsan utanför dörren när jag sprang, i daniels stora stövlar, tvärsöver gården för att slänga sopor, men det räckte för mig! Jag har länge tjatat om att jag vill att snön ska komma, och nu är den här!Det är sådär otroligt fint frostigt och knarrande ute, synd bara att jag inte vill gå ut för det är så kallt! Vi bor i ett gammalt hus och det drar jättemycket i från fönstren så det är inte så varmt inne heller! Har iaf golvvärme i badrummet så idag när jag frös riktigt mycket, sådär ända in i benmärgen, tog jag Ester och stängde in oss i badrummet!

I min familj har vi en tradition att baka "ärtbulla" i bagarstuga i vedeldad spis. Jag kommer ihåg när jag var liten och min syster Linda visade mig hur man skulle kavla för att få runda bullar. Man skulle tänka sig degen som en klocka, tolv, tre, sex, nio, och så drar man kaveln därefter.
Förra helgen var det dags igen och jag drog på mig förkläde och "huckle" för att kavla degen efter klockan. I vanlig ordning stirrar mormor upp sig flera dagar innan och ska pressa potatis i mängder som ska vara till degen. Hon är först på plats, redo med pressad potatis och egna kavlar(trots att det finns gott om kavlar dit vi ska). Väl på plats hör det till att mormor och mamma blir lite oense, så även denna gång och det slutade med att mormor tyckte att mamma skulle bli "utröstad och åka hem"!haha! hon ville själv bestämma över degen och när den skulle göras!

Ester var också med och bakade. Hon kröp och gick fram och tillbaka över bakborden tills hon var helt kritvit av allt mjöl. Hon kavlade och kavlade och hade väldigt roligt! Hon älskar att kavla deg och äter gärna lite också!iaf när man gör kakdeg!

Har ännu inga bilder från ärtbullebaket men lägger in lite bilder från när vi julbakade lussebullar och pepparkakor här hemma. Det var också mysigt och julstämningen var på topp! Esters bullar blev godast med russin gömda innuti degen!





Kanske blir det en liten konditor av Ester när hon blir stor!

Nu ska jag ta och gå in och lägga mig bredvid min lilla bagerska och knoppa in. Härligt med helg!Puss Puss



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar